Computers and Learning A/S
Dette kan vi:

Etter 40 år med programmering vet vi at vi kan en masse som dagens programutviklere slipper å ha befatning med, og det meste er helt utdatert, - kanskje. Erfaring gjør noe med en likevel, blant annet blir man eldre ...

Vi lærte å bruke, og jobbe med Internett en gang rundt 1982, og web i 1992, og har aldri angret på det. Det skjer fremdeles spennende ting i programmeringens univers, og det dukker stadig opp nye ting det er morsomt å lære. Det aller morsomste er den nye hverdagen, og hvordan man slipper å gjøre en masse programmering av kjedelig detaljer, men kan konsentrere seg om det som teller. Som å lage kode som mennesker skal bruke, og ikke bare andre programmerere.

De følgende feltene anser vi som noen av våre spesialiteter

Plattform-messig foretrekker vi åpne systemer og standarder, men er også vant med å jobbe i Microsofts verden av operativsystemer og databaser.

Programmeringsspråkene er blitt mange etterhvert, fra Fortran, Cobol, Simula og diverse sær assemblerkode, til C, C++, og Java, og i den senere tid mest Javascript, for å nevne noen av de viktigste.

Frameworks og verktøy fra A til Z (det er lite norske bokstaver i alfabetsuppa) skal vi unngå å navngi, de endrer seg litt for fort. "Today's hardware is tomorrow's software and vice versa", sa Andrew Tanenbaum, og det er litt typisk i databransjen at utviklingen går i løkker. Løkkene er ikke bare bokstavelige, men også på flere plan samtidig, som f.eks. hvor kode eksekveres, hva 'eksekvere' betyr, hvor rendering skjer, hva 'rendering' er, hvor brukeren er, hva 'brukeren' er.

Det vi kan aller best, er å lære, så vi tilpasser oss til enhver tid de språk og verktøy som er mest hensiktsmessige i en gitt situasjon. "Alt er en overgang, sa reven da han ble flådd" I vår bransje er hamskiftene morsommere, mer abstrakte, og stort sett mindre dramatiske.

Sist, m.i.m., har konsulentaktivitet innen feltet IT-relaterte forretningsstrategier blitt viktigere for oss, en konsekvens av fartstid og erfaringer. Se it42.no

.